OP Poradnik

Pun not intended

Piszę ten poradnik z myślą o pomocy wszystkim OP i half OP na chacie. Jak najbardziej istnieje poradnik postepowanie, ale ten jest uzupełnieniem tamtego, precyzując zachowania bezpośrednio dotyczące chatu. W momencie pisania tego poradnika jest to Discord. Obowiązują na nim dwie funkcje administracyjne: OP i half OP. Są to odpowiednicy, kolejno, administratora i moderatora z witryny. Mimo swoistych podobieństw, sama "praca" tych pozycji dosyć się różni, i spróbuję to nakreślić, udzielając pomocnych wskazówek, w tym poradniku.

Pomimo nazwy "poradnik" zawarte tu informacje powinny być znane i przestrzegane przez aktywnych OP i Half OP. Artykuł ten również jest elastyczny, łącznie z zasadami: sumarycznie wszystko zależy od rozsądku i sytuacji, poradnik ten stara się tylko przedstawić najpopularniejsze zagadnienia.

Kim są OP i Half OP.

Dość dziwne pytanie, patrząc na fakt że tym artykułem chciałem udzielić rad dla osób będących już na tych funkcjach, jednak chciałbym to objaśnić bez niedomówień.

OP to drugi z rzędu1 autorytet na chacie. Jego głównym zadaniem jest kontrola pozostałych użytkowników, i pozbywanie się tych niepożądanych.

Half OP stanowi uzupełnienie działalności OP, można nazwać go "cywilnym funkcjonariuszem", kontroluje zachowanie na chacie i w razie potrzeby zgłasza "wyżej" problemy.

Jak widzicie, charakteryzacja tych dwóch ról nie tylko nie odbiega od znanego z witryny wzorca, ale nawet stoi w zgodzie z nazwami. Różnica jest jednak nie tylko w samym autorytecie, ale również w sposobach ich wykorzystania. OP posiada możliwość zarządzania rolami, użytkownikami czy samym serwerem: może praktycznie decydować o obrazie chatu. Half OP zaś ogranicza się do respektowania i pilnowania tych zasad.

Obydwie te funkcje mają zaś bardzo podobny charakter i podstawy zachowania, więc w dalszej części będę używał określenia OP, dotyczący tak OP jak i Half OP. W razie potrzeby podkreślę to, jak robiłem to do tej pory, odpowiednimi kolorami.

Obowiązki.

  1. Służymy użytkownikom. Nigdy na odwrót. Posiadamy swoje funkcje i autorytet, aby pozostali mogli bezpiecznie i przyjemnie się bawić, nie po to, aby nam było lepiej. Mało tego, jest tutaj kolejna, smutna prawda: to nie OP są "lepsi" od reszty- to reszta jest "lepsza" od OP. Szeregowy użytkownik może popełnić błędy, kierować się niskimi pobudkami czy "odwalać". OP jest autorytetem i wzorem: musi się adekwatnie zachowywać. Nie oznacza to jednak, że musi być "sztywny", przeciwnie…
  2. Nie straszymy. Jako autorytet jesteśmy bezpośrednim wzorem postępowania na chacie. Pokazując, że nie mamy humoru, luźności czy innych cech społecznych, możemy odstraszać użytkowników. Nie jesteśmy żałobnikami: możemy żartować, dowcipkować czy robić głupie rzeczy. Zasadą jest, aby wszystko było z głową. Zasada ta ma również drugie ostrze: postępując z użytkownikami, mamy cały czas chcieć im pomóc: nie wygonić. Wyjątkiem są oczywiste trolle czy złośliwcy, ale to sami poznacie.
  3. Ufamy pozostałym. Bardzo ważna zasada, osobiście uważam że definiuje dobrego (lub złego) OP, i stanowi główną różnicę między użytkownikiem, a kandydatem na OP. Zjawisko o którym mówię nazywa się dogpilling, a oznacza "rzucanie się na usera". Jeżeli jeden OP czymś się zajmuje, inni nie powinni dokładać swoich uwag czy "pomagać", takie osaczanie użytkownika to nic innego niż straszenie. Jeżeli widzisz, że inny OP nie daje rady albo robi coś źle, daj mu znać prywatnie, dopiero przejmij sprawę. Dodatkowo, jeżeli szeregowi userzy wyjaśniają coś innemu, nie interweniuj od razu: po rozwiązaniu sprawy przekaż im, aby to zgłaszali OP. Oczywiście zasada ta odnosi się jeszcze dalej: pamiętaj że każdy OP ma autorytet: nie nadwyrężaj go publicznie, przekaż co potrzebujesz prywatnie.
  4. Jesteśmy uczciwi. Punkt ten jest chyba najbardziej rozbudowany. Przede wszystkim traktujemy wszystkich jednakowo. OP też, chociaż pamiętamy o punkcie 3. Nie popadamy w radykalność, kierujemy się analizą sytuacji i oceniamy, kiedy należy interweniować. Jeżeli sami sobie pozwalamy (i innym OP też) na małego Capsa czy mema, pozwalajmy też innym. Jeżeli jeden użytkownik za coś został upomniany, pozostali tez powinni. Staraj się odgraniczyć swoje osobiste relacje między pozycją OP: nie pozwól, by jedno wpływało na drugie. Nie obgaduj userów ani swoich decyzji OP, nie prowokuj, nie "dawaj drugiej szansy bo Cię lubię". Bądź uczciwy wobec wszystkich.

Wszelkie pozostałe zasady (pytanie o wiek, niewygodne rozmowy, nicki) zależą od kontekstu i są na tyle rzadkie, że nie widzę potrzeby, póki co, ich tu zapisywać.

Dyscyplinarka.

Głowna zasada: wszystko od kicka w górę logujemy na O5. Dzięki temu można się do tego później odwołać, jak również pozostali OP wiedzą, jak wygląda sytuacja.

Akcje dyscyplinarne to zawsze ostatni krok: najpierw próbujemy rozmów, dyplomacji, dopiero gdy zawiedzie słowo, dobywamy miecza. Z tego też powodu żartowanie z akcji dyscyplinarnych (lolkicki, symulowanie Op orderu czy straszenie) zakończą się prawdziwą akcją dyscyplinarną: dla Ciebie.

Generalne zasady używania narzędzi OP:

1. OP Order.

OP order jest jak wyciągnięcie broni przez policjanta: oznacza, że żarty się skończyły i OP mówi całkowicie poważnie. Dlatego upewnij się, że rzeczywiście tak jest. Podkreśl wyraźnie, że używasz, i dlaczego, OP order'u. Bold, ping do zainteresowanych czy większa czcionka pomagają.

Porady: Przy Stopowaniu dyskusji nie atakuj od razu userów, którzy coś dodadzą do danego tematu: mogli pisać jak Ty pisałeś, i po prostu nie zauważyli. Zwykle minuta tutaj wystarczy. Jednocześnie postaraj się dać nowy temat, aby nie pozostawiać niesmaku.

2. Kick

Kick to pokazanie, że ktoś przesadził, ale chcemy dać mu szansę prze banem. W tym momencie dajemy jasny sygnał, że oczekujemy od użytkownika poprawy. Kick można porównać do oficjalnego ostrzeżenia.

Porady: Niektóre sytuacje uzasadniają Kicka, jest on więc automatycznie OP orderem i musisz to zaznaczyć. Postaraj się również, zależnie od sytuacji, przed lub po poinformować użytkownika o kicku i jego powodzie.

3. Ban

Mówi samo za siebie. Przewiduję następującą skalę banów: 24h, tydzień- miesiąc, miesiąc- rok, perma. Ban oznacza, że użytkownik nie chce współpracować. Wyraźnie zaznacz, za co ten ban i na ile.

Porady: postaraj się o tym nie rozmawiać z pozostałymi userami, zacznij inny temat ale też nie ukrywaj tego. Dopóki to nie troll, nie ma powodu z tego się śmiać czy obgadywać. Unikaj również masowych banów: pokaż innym, że oczekujesz powagi.

Praktyczne kwestie dyscyplinarne i eskalacja.

Jest to jedynie przykład standardowej procedury odnośnie sytuacji, które mogą wyniknąć na discordzie. Oferuję tutaj również gotowy do skopiowania przykład wiadomości informacyjnej, którą należy (taką, bądź podobną) przesyłać osobie zainteresowanej.

Szablon do wiadomości:

Zasady możesz znaleźć tutaj: http://scp-wiki.net.pl/czat-discord i jesteś zobowiązany je znać, dołączając tutaj. W razie skarg czy apelacji (odwołania się od banu) możesz skontaktować się z nami poprzez jeden z podanych tutaj sposobów: http://scp-wiki.net.pl/kontakt bądź odwiedzić nasz dedykowany serwer administracyjny: https://discord.gg/7rsrWJF
Czy masz może jakieś pytania odnośnie tej decyzji?

Ostrzeżenie

Ostrzeżenie może być słowne, przy podkreśleniu swojego autorytety, bądź fizyczne — kick czy ban do 24h. Kwestie fizyczne logujemy na: http://dowodztwo.wikidot.com/forum/c-2113844/discord

W miarę możliwości informujemy innych, że dany user dostał ostrzeżenie.

Informacja na PW odnośnie powodu i długości banu, jak również możliwych dalszych postępowaniach. Jednocześnie monitorowanie chatu, aby nie pojawiła się eskalacja.

Blokada

W przypadku poważniejszych, bądź dalszych działań, nakładamy blokadę na:

  • 1-7 dni
  • 7-30 dni
  • 30-180 dni
  • Rok i dłużej

W powód blokady wpisujemy coś, co pozwoli na identyfikację: nick podczas banowania, datę zdjęcia, link do tematu czy podobne. Powód wymieniamy też w temacie.

Zostawiamy również sposobną notatkę na kanale #admin, jak również publikujemy to na O5 i w tabelce banów. Jeżeli z jakiegoś powodu nie możecie tego zrobić w danej sytuacji, powiadomcie innych, aby tym się zajęli.

Wynika z tego, chociaż chciałbym to też podkreślić, że nie usuwamy wiadomości. Wpisujemy logi na O5, a dopiero po, w razie drastyczności czy powodu, usuwamy to.

Apelacje

Główną zasadą jest Osoba banująca nie może przyjmować apelacji. Dzięki temu zachowujemy ciągłość sprawiedliwości i unikamy sytuacji, gdzie jedna osoba kogoś zbanowała z osobistych pobudek.

W apelacji chodzi generalnie o to, aby użytkownik przekonał nas, że kara powinna zostać skrócona lub usunięta. Apelacje notujemy na O5 obojętnie od ich rezultatu. Pozwalamy użytkownikowi śmiało się wypowiedzieć i nie rozmawiamy z nim lekceważącym / oskarżycielskim tonem. Nie zgadzając się z jego argumentami uzasadniamy to.

Jak dokładnie określić, czy user ma być odbanowany? Zależy to od każdego przypadku z osobna, więc nie ma możliwości tutaj tego opisać. Pamiętaj jednak o kilku kwestiach:

  • Jeżeli user podaje trywialne i banalne argumenty ale uważasz, że powinien być odbanowany, to dlaczego został w pierwszym miejscu zbanowany?
  • Jeżeli user nie przykłada się do apelacji to skąd pomysł, że będzie przykładał się do poprawnej aktywności na chacie?
  • Jeżeli user nie traktuje tego poważnie, skąd pomysł, że poważnie potraktuje główny chat?

Upewnij się też, że masz odpowiednio dużo czasu, nerwów i możliwości na przyjęcie apelacji.

Nie wiem, czy mogę coś dodać w tym temacie. Wszystko co nie zostało powiedziane, leży w osobistych kwestiach każdego OP i Half OP. W razie pytań czy propozycji rozszerzenia listy, zapraszam do kontaktu ze mną, wanna-amigowanna-amigo

O ile nie zaznaczono inaczej, treść tej strony objęta jest licencją Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 License