Poradnik PA

Witajcie. Strona, na której jesteście, ma za zadanie pomóc wam zrozumieć sposób funkcjonowania administracji SCP-Wiki.net.pl. Jest to Poradnik, ale znacie naszą tradycję nazewnictwa stron, więc są to równocześnie Zasady postępowania każdej osoby na szczeblu administracji. Postarałem się, by był on jak najbardziej uniwersalny względem przesłania i oczekiwań, jednakże poradniki odnoszące się administracji poszczególnych serwisów mają prawo bytu.

Zacznijmy od podstawy podstaw. Wszystko, co robimy, jest w ramach praktykowania hobby. Nigdy nie wolno dopuścić do tego, aby coś związanego z witryną ingerowało w wasze życie prywatne. Nie pozwólcie na to, aby sprawy witryny doprowadzały was do zaniedbywania domu, szkoły, rodziny, powodowały problemy ze zdrowiem psychicznym. Jeżeli tak się dzieje, macie pełne prawo czasowo zrezygnować z obowiązków administracji i zająć się tym, co dla was najważniejsze. Tak samo, jak pisanie raportów jest dla was rozrywką, tak samo chciałbym, aby uczestnictwo w zarządzaniu witryną również nią było. Podobnie chciałbym, aby każdy z nas traktował siebie z szacunkiem i był dla siebie dobrym kolegą/koleżanką. Jeżeli to drugie jest niewykonalne z jakiegoś powodu, postarajcie się o tolerancję wobec siebie — jednak jesteśmy tylko ludźmi i każde problemy związane z innym członkiem administracji nie powinny być ukrywane i natychmiastowo zgłaszane reszcie.

Wszyscy jesteśmy jedną ekipą, wszyscy jesteśmy Fundacją.

Bycie członkiem administracji SCP-PL jest wyróżnieniem. Jeżeli zostałeś promowany do uczestnictwa w zarządzaniu witryną bądź podległym jej serwisem — brawo. Zasłużyłeś na to, ponieważ w oczach pozostałych użytkowników jesteś osobą zaufaną i odpowiedzialną. Postanowiono, że można pokazać Ci Fundację od strony kulis, tam, gdzie dzieją się wszystkie sprawy porządkowe, strukturalne, czyli mówiąc ogólniej — administracyjne. Równocześnie oczekuje się od Ciebie, że nie zmarnujesz zdobytej opinii na swój temat i odpowiednio to wykorzystasz. Wraz z zaufaniem ciągnie się za Tobą pierwsza Funkcja Administracyjna — Reprezentatywna.

Każdy Przedstawiciel Administracji swoim zachowaniem powinien godnie reprezentować całą witrynę i administrację. Ważnym aspektem reprezentacyjnym jest kultura i zachowanie profesjonalnego smaku w prowadzeniu czynności służbowych, oraz praktykowana, stosowna i doskonalona samodyscyplina.

Jesteś osobą, której zachowanie musi stanowić wzór dla użytkowników. To Tobie powierzają oni swoje problemy, oczekują pomocy i wsparcia. Wierzą, że każdy nękający ich problem może zostać rozwiązany dzięki administracji — której jesteś częścią. Idzie za tym kolejna Funkcja — Pomocnicza:

Przedstawiciele Administracji winni nieść pomoc użytkownikom w dowolnej wymaganej sprawie, starając się tym samym w jak najlepszy sposób rozwiązać zadany problem.

Jesteś policjantem, strażakiem, lekarzem, matką i aniołem stróżem każdego użytkownika. Wierzą oni w to, że sposób rozwiązania problemu, jaki im zaproponujesz, jest tym właściwym i będą oni się do niego stosować. Wynika jednak z tego pierwsza Cecha Administracji — Rzetelność:

Przedstawiciele Administracji zobowiązani są do wykorzystywania nadanych uprawnień i stanowisk jedynie dla dobra witryny i społeczności.

Jesteś członkiem administracji, inni Ci ufają. Gdy osoba, której nie lubisz z danego powodu, przyjdzie do Ciebie prosić o pomoc, a Ty zaproponujesz jej błędne rozwiązanie — nie zasługujesz na swoją pozycję. Jeżeli wykorzystujesz swoje stanowisko celem podkreślenia autorytetu w sprawie nie związanej z witryną — nie zasługujesz na swoją pozycję. Jeżeli używasz swojego stanowiska, aby uzyskać jakąkolwiek korzyść osobistą — nie zasługujesz na swoje stanowisko. Wraz z tym pojawia się druga Cecha Administracji — Równość:

Przedstawiciele Administracji są równi z pozostałymi członkami społeczności.

Mówiąc krótko: bez względu na to, czy jesteś Half-Operatorem Discorda czy Administratorem witryny — będziesz sądzony i traktowany tak samo, jak zwykły użytkownik. Równocześnie jesteś zobowiązany znać i przestrzegać tych samych praw, co pozostali.

To były kwestie zachowania. Będąc członkiem administracji, oczekuje się wobec ciebie wykonywania konkretnych zadań i posiadania obowiązków. Prosząc o bycie PA prosisz się o obowiązki — nie o przywileje, co jest powtarzane każdorazowo, gdy użytkownik jest zainteresowany stanowiskiem. Podstawową Funkcją Administracji jest Funkcja Nadzorcza:

Przedstawiciele Administracji prowadzą działania mające na celu utrzymanie dobrego stanu witryny oraz serwisów.

To jest główne z zadań administracji i bardziej głównego już być nie może. Cała administracja dba o to, aby witryna utrzymywała swoją dobrą jakość i zachowywała renomę. Ze względu na typ naszej witryny, zobowiązany jesteś do kontroli tego, co użytkownicy robią na witrynie — co publikują, w jaki sposób się zachowują oraz jaki inny wkład wnoszą osobiście w SCP-PL. Jednocześnie z faktu kontroli wynika obowiązek określony przez kolejną Funkcję — Porządkową:

Przedstawiciele Administracji prowadzą czynności wobec każdego naruszenia zasad witryny bądź serwisu celem utrzymania bezproblemowego stanu rzeczy.

Bezproblemowy stan rzeczy to brak jakichkolwiek zgrzytów w życiu witryny i społeczności. Jeżeli ktoś narusza zasady — reagujesz. Jeżeli ktoś opublikował coś z pominięciem procedury — reagujesz. Jeżeli coś kwalifikuje się do usunięcia — reagujesz. Jeżeli czegoś brakuje — reagujesz. Jeżeli cokolwiek jest nie takie, jakie być powinno — reagujesz. Witryna ma ustalony sposób funkcjonowania i Twoim zadaniem jest jego prawidłowe utrzymywanie. W przypadku problemów z użytkownikami, pojawiają się dwie Cechy Administracji: Bezstronność i Neutralność:

Przedstawiciele Administracji podczas prowadzenia czynności służbowych winni zachować bezstronność. Osobista opinia odnośnie danego użytkownika lub posiadanie z nim osobistych relacji nie mogą mieć wpływu na podejmowane decyzje.

Przedstawiciele Administracji powinni powstrzymać się od wpływu emocji wynikających z danej sytuacji celem utrzymania stosownego profesjonalizmu i zachowania zasady reprezentatywności.

Czyli krótko: osobiste relacje z daną osobą nie powinny mieć wpływu na to, jakie czynności dyscyplinarne wobec niego podejmiesz. Powinieneś być w stanie zbanować swojego ziomka, jeżeli tylko na to zasłuży. Na temat neutralności chyba nie muszę streszczać, o co chodzi. Jeżeli dana sytuacja Cię stresuje, denerwuje, nie powinieneś pod wpływem emocji podejmować żadnych czynności. Powiedz, że musisz się uspokoić i wróć, gdy będziesz w stanie trzeźwo i rozsądnie podjąć decyzję.

Odnośnie oczekiwań w stosunku do postępowania jako członek administracji to w zasadzie tyle. Poszczególne obowiązki i przywileje są przynależne poszczególnym stanowiskom i są one opisane na stronie przedstawiającej strukturę administracji witryny i jej serwisów.

O ile nie zaznaczono inaczej, treść tej strony objęta jest licencją Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 License